14 Aralık 2011 Çarşamba

2,5 Yaş Doktor Kontrolü

Bu ayki doktor kontrolümüzde en çok konuşulan konu tabi ki Terrible Two'ydu..
İşte konuştuklarımız:
-Boyunuzu kıskanır..Evdeki düzeni onun boyuna uydurmak çok faydalıdır.Oyuncaklarına kolay ulaşabilmesi, genel ihtiyaçları için çeşitli noktalarda yükselticiler konması gereklidir..

-Mantıkları yoktur.Mantıklı sözlerle ikna etmek zordur..Bu yüzden uzun cümleler kurmak yanlıştır..Ne yaparsanız yapın ikna edemeyeceğinizi bazı durumlarda unutmayın..

-Hafızaları zayıftır..Söz verdirmeye çalışmayın, yaşananları unutmazlar ama verdikleri sözü kolayca unuturlar..

-Muhtaç olmaktan nefret ederler..O yüzden giydirilmeye, uyutulmaya tepki verirler..Her şeyi kendileri yapmak isterler..Çözümü ise olayın içine dahil edilmelerinde gizlidir..Birlikte hazırlık yapılır,kıyafet birlikte seçilir..Tabi önce anne ön elemeyi yapıp iki seçeneğe indirir, sonra çocuk bu iki seçenekten birini seçer..İkinci çözümse sizin de ona muhtaç olmanızdır..Tatlım sen de benim ayakkabımın tozunu alır mısın gibi...

-Aslında asıl tepkileri kuralları anne-babanın koymasınadır..

-Kıyafet giydirmede faydalı birkaç bilgi:
*Oldu bittiğe getirme taktiği, başka bir olayla oyalama, farklı konularda sorular sormak.
*Cevabın hayır olacağını bildiğiniz soruları sormamak..(Mesela giyinmek ister misin canım gibi..)
*Seçenekler sunmak,çocuğu da olaya dahil etmek..
*Arkayı dönüp gitmek (Emniyetli yerlerde uygulanmalıdır)
*En son denenecek ise RULO yöntemi..Çok acil çıkmanız gerekli ve çocuk direniyor giyinmemek için..Çocuk bir battaniyeye sarılır kıyafetler yanınıza alınır..Gidilen yerde giydirilir..Sarma işini araba koltuğu kullanılacaksa ona uygun planlamak gereklidir..Bu çare en son çaredir ama sizin kararlılığınızı gösterir..

-Zaman kavramları yoktur..Mesela oyuncakçıya kahvaltını bitirince gideceğiz derseniz, alıp tabağı ters çevirip işte bitti diyebilir..Yavaş yavaş anlatmak ve zaman -süre kavramını öğretmek gereklidir..Banyodan çıkmayınca 5 dakika sonra çıkıyorsun yerine bir saat kurmak daha faydalıdır..Saat amca bağırınca banyodan çıkma vakti gelecek ,o zamana kadar güzelce oynayabilirsin gibi..Bunun gibi başından kalkmadığı birkaç aktivite için saat kurulur ve saat kavramı öğretilir..
-Anne ,babanın bir olayı nasıl yansıttığı çok önemlidir..sizin duygularınızı çok iyi anlar..Paniklediğinizi anlarlar, sakin kalmak çok önemlidir..Sizin güçlü olmanız ona da güç verecektir..
-Yanıtının evet olduğunu bildiğiniz soruları onlara sormanızda fayda vardır.Onlara danışılıyormuş gibi davranılması çok hoşlarına gider..Ne dersin oyuncakçıya gidelim mi?
-Somut olmak çok önemlidir, soyut kavramlar onlara pek bir şey ifade etmez..
-İnatçıdırlar, bu yüzden tuttururlar..İndirekt mesajla çözülebilir..Elinizi tutmak istemezler ama indirekt hikayelerle mesela annesinin elini tutmayan çocuğun hikayesiyle doğru yolu öğrenebilirler..Sabırlı olmak en önemli şeydir..
-İçimde bir sıkıntı var, nedenini ben de bilmiyorum diyebilirler..Şok olmayın,çocuğunuz mini ergenlik çağında..
-İki çeşit kriz geçirebilirler..Nedenli hayır ve nedensiz hayır..Nedenli hayırda gerçekten istemediği bir şey yaptığınız içindir..Oyuncakçıdan zorla çıkarmak gibi..Nedensiz hayırda şefkat, ilgi istediği için olabilir..Sevgi ve ilgi arttırılmalıdır..
-Kriz anında yapılacaklar:Emniyetli bir ortamda ise az konuşun, arkanızı dönün ve gidin..Her zaman aynı yere gitmek faydalıdır, mutfak iyi bir çözüm olabilir..Bir süre mola iyi gelecektir..Odana git diye ceza vermek doğru değildir..Ağlaman bitince konuşalım ya da ağlarken söylediklerini anlayamıyorum demek daha doğrudur..
Bir zaman sonra çocuk yanınıza gelecektir..
-Emniyetsiz bir ortamdaysanız önce ikna denenir, eğer işe yaramazsa kolunuzun altına alınır ve ortamdan uzaklaşılır..Aynı ortamda kalındıkça çocuk olayı uzatır..Kucağa almak, tekme ve yüze darbe anlamında tehlikelidir..Çünkü çocuk size vuracaktır, bu da sizi daha çok sinirlendirecektir..Başka ortama gidince yere indirilir ve denir ki bak hem seni hem de bu çantayı taşıdım çok yoruldum hadi çantayı taşımama yardım et..Hem ağlar, hem de yardım eder..Moladan sonra iş istemek faydalı olacaktır, pişkin olmak gereklidir..Siz de sinirlenirseniz olay büyür..Unutmayın o daha 2,5 yaşında...25 değil..
-Verilecek her ceza uygun değildir..Bu yaş için en uygun ceza mahrum bırakmaktır..Mesela en sevdiği bebeği alıp yüksek bir yere koyup, bu akşam boyunca onunla oynaman yasak gibi..Bu konuyla ilgili çok faydalı bir kitap da tavsiye etti doktorumuz merak edenler için lütfen TIK..
-Çocuk için de Ya-Pa'dan kitap önerisi oldu doktorumuzun FİLFİL serisi...

Umarım siz de bu bilgilerden faydalanırsınız..Şimdiden kolay gelsin diyorum herkese...

11 yorum:

Ece dedi ki...

çok faydalı bir yazı. teşekürler & sevgiler...

ece ve annesi dedi ki...

şu aralar en zorlandığımız kıyafet konusu"bu diğil diye 1saat ağladı"dışarı çıkarken.seçenek sundum ama gözü birşey görmüyodu artık sinirden,zor bir dönemmiş gerçekten
sevgiler:)

uğurlu gelecek dedi ki...

faydalı bilgiler paylaşmışsın.. uygulanmayanlar uygulanmaya başlanacak bizde kitapları inceliyorum şimdi..sevgiler

Hande dedi ki...

Umarım herkesin işene yarar..

ilknur malcı dedi ki...

az dayanın 3 yaşı seveceksiniz :)

SERRA dedi ki...

Mesela evden çıkmamız gerekiyor ve Reyyan diyor ki: sen git !!!
-kızım seni almadan evden gidemem diyorum şaşıyorum, ben evde kalıcam diyor ya...işte benim tıkandığım an...
faydalı bilgiler ,teşekkürler canım..

Bilgen dedi ki...

Handecim, çok faydalı bilgiler vermişsin. Beril 3.5 yaşına doğru ilerlerken her bir maddeyi bizzat deneyimledim. Allah'tan önceden bilgilenmek fazlasıyla işe yarıyor. Hatta bu konuda çocuğun davranışlarına karışanlara da iyi bir cevap oluyor. Ayrıca Fil Fil Beril'in de favori kitaplarından.. Kızımın adaşının da çok seveceğine eminim. Bir kitap önerisi de ben vereyim. Ki bu yaşlarda ben çoook faydasını gördüm diyebilirim: "Miniklerin Dünyası" dizisi.... Bu arada ben blogta bu kitap meselesi için ayrı bi sayfa da açtım. Bir ara bakarsın:) öpüyorum seni ve kızını, sevgiler...

http://berilla.blogspot.com/p/berilin-kitaplg.html

Anne Café dedi ki...

hepsi çok faydalı olacak bilgiler. çok teşekkür ederim. moladan sonra iş istemeyi özellikle deneyeceğim. binbir çeşit taktik var. insan çözüm odaklı olabilirse o an, hepsi çok mantıklı ve çok faydalı oluyor. ama bazen işi yokuşa süren yetişkin oluyor:)) en iyisi sanırım genel olarak sakin kalmak. "2,5 yaşında, 25 değil" demek...

Hande dedi ki...

Demek ki herkes çok çekmiş bu terrible two lardan..:)

çakıltaş dedi ki...

paylaşımın için teşekkürler canım. seviyorum senin bu serini...

Düşlerimden İnciler dedi ki...

Ya-Pa nın yayınalrını çok beğeniyorum.Bir çok kitabını aldım.Oğlum ezberledi hatta ...
Bu seriyide alıp okurum mutlaka, paylaşımın için teşekkürler...

Related Posts with Thumbnails